Tryghed i fokus – indretning af lægeklinik
- Boligstylister.dk
- 16. maj
- 3 min læsning
Opdateret: 23. maj
Når patienter træder ind i en lægeklinik, følger der ofte både bekymringer og håb med.
Derfor er det ikke ligegyldigt, hvordan venterummet føles og mærkes.
Her handler det særligt om stemning med tryghed i fokus og indretning med omsorg.

Fra tomt lokale til varme rammer
Da jeg gik i gang med at indrette denne nyrenoverede klinik, var ønsket klart:
Rammerne skulle skabe ro. Både for dem, der kommer som patienter, og for de medarbejdere, der arbejder her hver dag.

Jeg kender følelsen
Når jeg arbejder med indretning af lægeklinik og behandlerrum, trækker jeg ikke kun på min faglighed, men også på egne erfaringer.
Jeg har selv prøvet at træde ind i et venteværelse med sommerfugle i maven.Det der øjeblik, hvor man er lidt sårbar, måske bekymret, og alt i kroppen længes efter ro og tryghed.
Derfor ved jeg, hvor meget det betyder, at omgivelserne hjælper én til at trække vejret lidt dybere.At farverne, lyset og stemningen giver en følelse af, at “her er jeg i gode hænder.”

Farver, der favner i indretning af lægeklinik
Efter vores første indretningsmøde gik jeg i gang med at arbejdede med en enkel og nordisk stil, men vigtigst af alt:
En indretning, der kunne mærkes, skabe en rolig stemning og velkomst for patienter og et imødekommende arbejdsmiljø for personalet.

De rolige blå og turkise nuancer er ikke tilfældigt valgt.De støtter op om klinikkens visuelle identitet fra hjemmeside og endnu vigtigere:
De skaber genkendelighed og tryghed på tværs af rummene.

Blå er den perfekte farve til at skabe ro, overblik og hjælper til at sænke skuldrene og finde indre ro.
Fælles forståelse fra start
Gennem hele forløbet arbejdede jeg tæt sammen med klinikken. Det er sådan jeg arbejder bedst - og ikke med hurtige løsninger, men med en nærværende og personlig tilgang.

Med hjælp fra visualiseringer og dialog sikrede jeg, at ideerne kunne mærkes og forstås af både personale og håndværkere.
Vi talte bl.a. om:
Hvordan rummene bedst kunne støtte patientens oplevelse i klinikken
Hvilke møbler og materialer, der kunne genbruges og tilpasses
Hvordan vi kunne skabe en sammenhængende og rolig stil i alle rum

Ventetid, der føles som omsorg
Venteværelset blev et særligt fokuspunkt. For det er her, patienterne møder klinikken for første gang. Derfor var det særlig vigtigt for mig at indrette med omtanke:
Siddepladser med plads og ro omkring sig
Grønne planter og varme tekstiler
Akustik, der dæmper støj og skaber ro

Små detaljer med stor betydning
For at skabe en gennemført og sammenhængende oplevelse, indrettede jeg også behandlerrum og gangarealer i sammen nordiske stil.
Her havde jeg fokus på:
God belysning og ergonomiske forhold for personalet
Genkendelige farver og materialer for patientens tryghed
Enkle løsninger, der er både praktiske, funktionelle og æstetiske

En klinik med hjerte og helhed
Resultatet er en klinik, hvor stemningen er lys og venlig og hvor både personale og patienter oplever, at rummet støtter op om både patientoplevelse og medarbejdertrivsel.

Kundens ord
"Line er god til at integrere og forstå de idéer, jeg som kunde har, med god fornemmelse for det endelige udtryk. Også i forhold til de eksisterende rammer. Line har en virkelig behagelig, imødekommende og professionel tilgang. Det var fedt at se Line i aktion. Line er bare rigtig dygtig."
Læge Katrine Lund Nørgaard
Har du også brug for hjælp?
Står du over for indretning af en klinik, et behandlingsrum eller en anden arbejdsplads, hvor dine patienter og klienter skal føle sig trygge og godt tilpas?
Så lad os tage en uforpligtende samtale om, hvordan vi sammen kan skabe en klinik med både nærvær, funktion og hjerterum.
De bedste hilsner
Line

Kommentarer